de realiteit van hier wonen part 2 - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Lara - WaarBenJij.nu de realiteit van hier wonen part 2 - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Lara - WaarBenJij.nu

de realiteit van hier wonen part 2

Door: Lara

Blijf op de hoogte en volg Lara

27 April 2017 | Bonaire, Kralendijk

Voordat ik hier naartoe kwam heb ik al wat documentaires op Youtube gekeken om een beetje de sfeer en de cultuur te proeven en ook om te weten hoe ik me als nieuwe immigrant me een beetje kan gedragen zonder me meteen een immigrant te voelen. Ik moet eerlijk bekennen dat is best lastig als je omringt wordt door landgenoten die net als ik eigenlijk ordinaire gelukzoekers zijn. Iets met pot verwijt de ketel, want ook wij passen ons niet helemaal aan aan de cultuur, maar creëren de Nederlandse subcultuur tussen de Bonairianen. Zo is er gewoon een AH (van der Tweel), Jumbo (warehouse) en een spar/plus (Bondigro), verder ook hier veel Aziaten die een snackbar hebben of een supermarkt.

Ook is de fiets in opmars. Heel handig voor wie niet een auto wil, en geen motorrijbewijs heeft. Als je een scooter huurt heb je geen motorrijbewijs nodig, maar zodra je als ingezetene (mensen met een Bonairiaans identiteitsbewijs/verblijfsvergunning: de Sedula) een scooter wil verzekeren dien je een motorrijbewijs te bezitten. Examen kan je doen op een 50 cc scooter en dan als je hier langer dan een jaar woont is deze ook geldig op een echte motor in Nederland. Ik denk er over na om dit te gaan doen.

Speaking of auto's enzo. Die zijn hier duur, en niet altijd van even goede kwaliteit, houdt er rekening mee dat ze continu stuk zijn, of dat onderdelen onder je vandaan roesten. Het eiland is niet zo groot, als ik wat wil zien van de rest van het eiland dan huur ik een auto of scooter. Verder fiets en loop ik wat in de rondte. Hoewel ik niet een beste fiets heb en beide banden al 2x lek zijn geweest. Ik hoop dat het nu gewoon klaar is en de fiets eventjes weer meegaat, enige wat ik nog nodig heb is een zadelhoes zodat ik niet al mijn broeken kapotschuur op dat droge zadel. Had ik al verteld dat het hier niet zo vaak regent?

Kralendijk is echt best wel een dorp. Je zou hier best een soapserie van kunnen maken, vele mensen kennen elkaar. Het is hier ook de standaard dat je iedereen die je tegenkomt goedemorgen, goedemiddag en goedenavond wenst. Ook op maandag dien je iedereen een goede week te wensen. Ik doe hier gewoon aan mee ondanks dat dat om 06:50 in de ochtend dat wel meer moeite kost om überhaupt te willen praten.

Maar ondanks dat je altijd je best doet om 'erbij te horen' sla je natuurlijk ook wel eens de plank mis. Gooi ik een bondia eruit word ik alsnog straal genegeerd of is men druk met telefoon bezig, Ik ben ook al voor onbeschoft uitgemaakt bij de pinautomaat omdat ik niet zag dat degene die ging parkeren van plan was te gaan pinnen en ik zomaar in de rij ging staan. Ondanks dat ik er al eerder stond (moet je maar doorlopen mens! denk ik dan stiekem) moest ik haar toch voor laten gaan (lees: ze tetterde in papiamentu tegen degene voor me dat ik onbeschoft was, en vervolgens ging ze gewoon pinnen). Tja, ik heb de tijd wel, maakt me allemaal geen reet uit.
Verder is de meerderheid van de bevolking wel tolerant en aardig tegen de macamba's van het vaste land lol.

Verder heb je dan nog het verkeer. Dronken autorijden mag hier gewoon, flitspalen en stoplichten doen we hier ook niet aan dus 100 rijden op wegen waar je 60 mag komt gewoon voor. Verder wordt er op het eiland sowieso veel gegokt, gezopen, gebruikt en geneukt. Maar er zijn ook veel sportievelingen op het eiland, en natuurlijk gewoon brave christelijke mensen die gewoon rustig aan doen met dat soort dingen :).

Ik ben hier sowieso al wat relaxter dan thuis. Kan ook niet anders aangezien ik nog niet ingewerkt ben en geen diensten kan/mag draaien heb ik elk weekend vrij en met al die feestdagen heb ik nu al 3 weken achter elkaar een werkweek van 4 dagen. Mij hoor je niet klagen!

Die relaxtheid is wel nodig, want ik loop nog wel eens tegen gekke dingen zoals sommigen van jullie hebben kunnen lezen op facebook. Zo heb ik 2 dagen zonder water gezeten omdat de huisbaas de rekeningen van Januari en februari en maart niet had betaald, ben ik elke dag wel op ongediertejacht* en kost alles meer tijd omdat tja... het is warm dus ik beweeg wat langzamer.Mijn hoofd werkt ook wat langzamer. Mijn bloeddruk is hier ook hoger (de bovendruk). Ik zal geduldig wachten tot mijn bloed wat dunner wordt door de warmte, dat kan wel 2 maanden duren!

*Je kan hier niet zomaar je schoenen aantrekken. Er kunnen schorpioenen inzitten. Kikkers, salamanders, gekko's, kakkerlakken, mieren en muggen paraderen hier gewoon zonder pardon naar binnen als ze de kans krijgen. Ik houd de voordeur dicht!

  • 28 April 2017 - 14:09

    Gerard:

    Reuze interessant! Ga zo door

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lara

Een jaar werken en wonen op Bonaire

Actief sinds 11 April 2017
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 7225

Voorgaande reizen:

23 Maart 2017 - 31 Maart 2018

Werken op Bonaire 2017

Landen bezocht: